Onlangs was ik op bezoek bij een van mijn goede relaties: een groot MKB familiebedrijf, dat al heel lang bestaat en al die tijd buitengewoon succesvol is. Toen we spraken over de cultuur in het bedrijf, moest ik onwillekeurig denken aan dat reclamespotje op TV, waarin een externe marketingspecialist aan het directieteam uitlegt dat telefoongesprekken met klanten beslist niet langer dan 30 seconden mogen duren.
Vervolgens wordt de marketingman zonder veel omhaal naar buiten begeleid: “U komt er wel uit hè?” Het bedrijf in het spotje weet het immers wel beter, maar dan ook echt, dat voel je gewoon!
Ook bij dat bedrijf waar ik van de week was voel je zoiets: sociale waarden hebben alle tijden overleefd, niet alleen richting hun klanten (over de hele wereld) maar zeker ook richting personeel. Nu hoor ik u al zeggen, tjonge, dat zal wel een wat belegen en grijsgedraaid bedrijf zijn, maar niets is minder waar. Ze zijn zeer innovatief, state of the art. Er wordt met de aller modernste productiemiddelen en methoden gewerkt.
En ook weer zo mooi, met een heel duidelijke focus: men kiest van meet af aan voor een specifieke niche en zorgt dat men daar alles van weet en met een proactieve houding in die specifieke markt blijft.
Het is ook een bedrijf dat alles zelf produceert, en als het maar even kan niets zal uitbesteden aan lage-lonen landen. Kortom, ze doen alles zelf en dat doen ze goed.
Mooi was evenwel dat men in tegenstelling tot enkele jaren geleden nu regelmatig gebruik maakt van coaching. Niet altijd en niet voor iedereen, maar alleen als dat nodig is. Ook wil men hun mensen beslist niet onderwerpen aan één coach maar zij moeten zelf de keus kunnen maken. Mooie combinatie dus van selectief externe professionele hulp inroepen en “het” tegelijk zelf willen doen. Is dat niet prachtig?
Heerlijk dat ik dan een bedrijf vertegenwoordig met meerdere absolute professionals en dat men bij ons uit de zeer ervaren coaches kan en mag kiezen.
Alex Janssen, Symionaut