Goede mensen in een goed ingerichte organisatie!
Processen inrichten
De organisatie in processen
We helpen bedrijven/organisaties om hun continuïteit te verbeteren. Dit doen we o.a. door te zorgen voor heldere en efficiënte bedrijfsprocessen.
Alles wat in bedrijven/organisaties gebeurt, is te beschrijven in processen: zo doen we dat. Soms zijn bedrijven verplicht volgens bijvoorbeeld ISO-normen te werken. Belangrijker is dat iedere organisatie beseft dat zij hun processen zo kunnen inrichten dat daardoor een maximale opbrengst uit voortkomt.
Zij hebben daar een keus in die vraagt om deskundigheid. Verkeerde keuzes kunnen immers tot kwalijke gevolgen leiden. Het is dan ook nogal een verantwoordelijkheid die verstrekkende gevolgen heeft. Deskundige hulp daarbij verdient zich vaak meervoudig terug.
`”Als het niet kapot is, repareer het dan niet.”
beter is
“Al is het niet kapot, het kan altijd nog verbeteren.”
Bedrijfsprocessen; inrichten waar het moet, verbeteren waar het kan!
Als medewerkers samen werken aan een bedrijfsproces, verwacht je dat iedere stap waarde toevoegt. Zo zijn de bedrijfsprocessen oorspronkelijk ook ingericht… iedere stap voegt waarde toe!
Deze bedrijfsprocessen zijn echter ook aan corrosie onderhevig door nieuwe inzichten, nieuwe technieken en nieuwe mensen.
Het is dan tijd om de processen eens onder de loep te nemen en te kijken of alles nog gaat zoals het bedoeld is, of dat er onbedoeld toch inefficiënties zijn ingeslopen. Kwaliteitssystemen als ISO, NEN en LEAN zijn hierbij heel goede handvatten!
Het gebruik van deze kwaliteitssystemen verhogen de kwaliteit, verlagen de kosten en bevorderen het plezier in het werk.
Weten wat wij met onze ervaring op het gebied van LEAN, ISO en NEN voor u kunnen betekenen?
“Lean en mean” processen
Alle mensen van Symion hebben leidinggevende ervaring die varieert van managementposities op diverse niveaus tot aan directieplekken.
Deze kennis en ervaring zetten we graag in om bestaande bedrijfsprocessen te analyseren en waar mogelijk te verbeteren. Hier vallen ook methoden als Lean Six Sigma en standaarden als ISO en INK binnen ons pallet.
ISO is een Internationale Standaardisatie Organisatie die op heel veel verschillende gebieden standaarden heeft beschreven.
Deze standaarden beschrijven hoe bepaalde processen ingericht moeten worden en aan welke voorwaarden deze zouden moeten voldoen. Hier wordt sterk gekeken naar het onder controle hebben van de bedrijfsprocessen en het bewust omgaan met de risico’s van deze processen.
De meer bekende standaarden zijn die in de 9000 range waarbij de ISO9001 aangeeft dat je het voortbrengingsproces van je organisatie in control hebt. De ISO 27001 of NEN7510 gaat in op de informatiebeveiliging en informatieveiligheid.
Dit is tegenwoordig een zeer hot topic met alle cyberaanvallen hacks die we vrijwel dagelijks en de media weer terug zien komen.
LEAN Manufacturing is verder doorontwikkeld door Toyota, die in de jaren 80 haar productieproces drastisch onder handen heeft genomen en sterk heeft verbeterd.
LEAN is een bedrijfsstrategie gericht op het gebruik maken van het creatieve potentieel van je mensen. Lean is gefundeerd op twee pijlers:
- JIT, “Just in Time” dat uitgaat van het principe dat je precies krijgt wat je nodig hebt, op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid.
- Jidoka ; dit betekent kwaliteit inbouwen en focussen op het voorkomen van fouten. Als er toch iets misgaat tijdens het productieproces, wordt het werk automatisch of door de mensen gestopt. Deze Jidoka filosofie stelt dat de persoon die een taak uitvoert binnen een processtap verantwoordelijk is voor de kwaliteit ervan. Bij een probleem ligt de verantwoordelijkheid voor het oplossen bij deze persoon.
Procesverbetering met DMAIC
Bij procesverbeteringstrajecten wordt veel gebruik gemaakt van DMAIC. DMAIC is de afkorting voor Define, Measure, Analyse, Improve en Control.
De DMAIC is een gestructureerde probleemoplossingsmethode binnen Lean die in de bedrijfswereld wordt gebruikt om processen te verbeteren. Het biedt een projectmatige aanpak van een probleem in processen tot en met de oplossingen en borging. Projectmatig kent deze methode een duidelijk begin (Define) en een einde (Control).
Alle stappen van het ontwerp van bedrijfsprocessen worden gestructureerd aangepakt met analyse methoden die passen bij die stap. Zo wordt voor het bepalen van de toegevoegde waarde gebruik gemaakt van Value Stream Mapping en bij het organiseren van de optimale werkplek wordt gebruik gemaakt van een Spaghetti diagram.
Verder kennen we LEAN natuurlijk ook van de 7 (inmiddels 8) soorten verspilling.
1. Transport (Transport)
2. Inventory (Voorraad)
3. Motion (Beweging)
4. Waiting (Wachten)
5. Overproduction (Overproductie)
6. Overprocessing (Overbewerking)
7. Defects (Fouten)
8. Skills (Het niet benutten van talent)
Business Continuity gaat in op de risico’s die een organisatie loopt bij verstoringen van het primaire bedrijfsproces.
Verstoringen kunnen in de brede zin van het woord voorkomen en zoals we de afgelopen jaren hebben gezien kan er ineens een pandemie de kop opsteken die heel veel bedrijfsprocessen grondig heeft verstoord.
Andere typen van verstoringen zijn cyberaanvallen waarbij met DDos aanvallen of ransomware aanvallen ook de productie verstoord kan worden, waardoor het bedrijf ernstige schade kan oplopen.
In business continuity management inventariseren en analyseren we de mogelijke risico’s en kijken welke maatregelen er getroffen moeten worden om die risico’s en de impact op de organisatie daarvan te verminderen