Dat ik begin met deze vraag komt omdat ik me oprecht afvraag of management in het algemeen aandacht voor aanwezig talent heeft. Ik durf zonder schroom te beweren dat dat veel beter kan.
Vaak gaat veel aandacht uit naar mensen die opvallen: of het nu positief is of negatief. Mensen die om welke reden dan ook opvallen krijgen aandacht. En, wat je aandacht geeft groeit, ook al is dat negatief: de neerwaartse spiraal versterkt door er aandacht aan te geven. Het is vooral ook goed om aandacht te geven aan de mensen die het goed doen. Het is in het belang van de organisatie om deze mensen de ontwikkeling te bieden die hen een veelbelovende toekomst bij je bedrijf geven: binden of boeien derhalve.
Mijn stelling is dat het absoluut loont om aandacht te geven aan die mensen die je vrijwel nooit hoort. De stille middenmoot, die schijnbaar heel tevreden ‘gewoon lekker hun werk aan het doen zijn’. Dit zijn vaak goed presterende medewerkers, die trouw en loyaal zijn aan je bedrijf. Die met elkaar zorgen voor de noodzakelijke stabiliteit en continuïteit.
De schrik is dan wel heel groot als één van die prima mensen plotseling bij je komt om te melden dat die over twee maanden uit dienst gaat en nog wel graag zijn of haar resterende verlofdagen wil opmaken. Jij hebt er direct een probleem bij, want je staat voor een voldongen feit. Heel kort door de bocht zeg ik dan: ‘Eigen schuld, dikke bult!’ Dan had je maar wat meer aandacht aan die medewerker moeten geven in die tijd dat die stilletjes voor je werkte.
Is aandacht geven lastig? Nee, natuurlijk niet. Je moet het gewoon doen. Er zijn echt geen procedures of formulieren voor nodig. Wel interesse in je mensen. Dat is niet iedereen van nature gegeven. Het zal dan ook als ‘lastig’ worden ervaren door leidinggevenden die niets ‘met mensen’ hebben.
Graag geef ik een paar tips voor het geven van aandacht.
- Zorg ervoor dat je je mensen regelmatig even spreekt. Meestal niet formeel, maar wel met oprechte interesse.
- Ken je mensen: weet of ze een relatie hebben en met wie, weet of ze kinderen hebben. Je kan dat van veel mensen niet allemaal onthouden, maar dat hoeft ook niet: leg dan gewoon een online notitieblokje aan. Zelf gebruik ik de gratis tool: Evernote. Al mijn notities zijn op desktop, laptop of smartphone altijd beschikbaar.
- Coach: Vraag mensen regelmatig hoe het met ze gaat. Als mens en als professional. Bied hulp als je dat maar even kunt. Niet per se door iets over te nemen, maar door hen de weg te wijzen om zelf tot oplossingen te komen.
- Faciliteer: verken regelmatig wat de ander nodig heeft om het werk goed te kunnen doen. Vraag hier ook naar: ‘Hoe kan ik je helpen deze week maximaal te presteren?’
- Spreek af en toe ook over de ambitie van de ander. Als dat zakelijk relevant is maak dan een afspraak voor een wat formeler functioneringsgesprek. Leg afspraken vast, faciliteer en leg (laat) de regie in handen van de betrokkene.
- Vraag de ander je te informeren bij voor hem of haar belangrijke gebeurtenissen.
- Bevraag de medewerker over zijn of haar vak
Mocht je van het geven van aandacht aan je mensen meer werk willen maken of zoek je naar de weg om dat in je drukke werkzaamheden in te passen, bel me eens. Ik geef graag samen met jou aandacht aan dat onderwerp.
Alex Janssen, Coach van professionals