Ik heb net mijn oude fiets verkocht via marktplaats. Interessant om te zien hoe zo’n proces verloopt. Nogal wat mensen bekijken de advertentie. Een aantal reageert. Soms met een vraag over bijvoorbeeld de maat van de fiets. Met anderen heb je wat meer contact. Die doen een bod (te laag), ik doe een tegenbod, totdat we bij elkaar komen, of niet. In de manier waarop anderen reageren merk je iets van de persoon die erachter zit. Zijn het koopjesjagers, of serieus geïnteresseerden. Ik merk bij mijzelf dat niet alleen de prijs doorslaggevend is, maar ook de toon van de conversatie. Aan de één gun ik de fiets meer dan aan de ander.
Degene die de fiets net heeft afgehaald had een hoge gunfactor. De ontmoeting bevestigde mijn indruk. De fiets heeft een goede bestemming.
Relaties
Dit werkt niet alleen op ‘marktplaats’ met kleine, vaak tweedehands spullen, maar ook in het serieuze zakelijke leven. Bedrijven maken of verhandelen goederen of diensten die ze willen verkopen aan hun klanten. Natuurlijk is het ‘handel’ en staat het financiële belang ver bovenaan. Toch speelt dat relationele, persoonlijke deel ook altijd een rol. Juist doordat er een goede relatie ontstaat, of bestaat, gun je die ander de deal. Vaak gaat dat gepaard met een extra voordeeltje, of een ander extraatje om de te benadrukken dat je de relatie belangrijk vindt en goed wilt houden.
We naderen op dit moment het einde van het jaar waarin je ziet dat veel bedrijven in de vorm van kerstpakketten hun relaties laten merken dat ze belangrijk zijn. Even wat extra aandacht geven.
Echt contact
Het zou verkeerd zijn wanneer dat tot alleen de kerst beperkt zou blijven. Ik denk dat het goed is relaties voortdurend, het hele jaar door aandacht te geven. Te weten wat er bij hen speelt, ze te helpen met vragen die ze hebben, ze te wijzen op aanbod wat precies bij die relatie past, enz. Goede ‘accountmanagers’ kennen hun klanten en bouwen een relatie op die voor beide partijen toegevoegde waarde oplevert. Soms ‘om niet’, omdat je het gewoon leuk vindt om iemand vooruit te helpen. Je gunt het iemand en bent daardoor bereid iets extra’s te doen. Op die manier komt de menselijke maat aan bod in de relatie. Iets waar we allemaal min of meer behoefte aan hebben.
Klein zijsprongetje: ik hoor steeds meer (nog steeds) geluiden dat mensen vergaderen via ‘teams’ wel handig vinden, maar daardoor toch een beetje de ‘warmte’ van het menselijke contact missen, een soort post-Corona inzicht. Die behoefte lijkt te groeien en steeds meer mensen beginnen dit te uiten. Echte ontmoetingen zijn weer gewenst!
Duurzame relaties opbouwen
Of je nu koper, of verkoper bent, of op een andere manier relaties met externen onderhoudt, dit mechanisme werkt altijd. Wanneer we aardig en begripvol zijn naar anderen krijgen we er aardigheid voor terug. Naarmate we mensen beter leren kennen, begrijpen we ze beter en ontstaat er waardering voor wie ze zijn en waarom ze doen wat ze doen.
Andersom werkt dit natuurlijk ook. Je kunt zo met mensen omgaan dat ze zich direct van je afkeren. Dat ze snel een negatief oordeel vellen, waardoor het nooit meer goedkomt. Als het je bedoeling is om relaties te slopen, dan is dat zo voor elkaar. Denk maar even aan je eigen relaties waarin anderen zo te werk zijn gegaan. Of misschien heb je zelf in het verleden wel eens een relationele blunder begaan.
Het opbouwen van goede, duurzame relaties, waarin wederzijds vertrouwen groeit, kost tijd. Die kosten verdienen zich later terug door de deals die je daardoor kunt sluiten, maar vooral ook door het plezier dat je hebt aan het contact.
Dat geldt zelfs voor de verkoop van een fiets. Ik gun de nieuwe eigenaar oprecht veel fietsplezier en vindt het fijn dat hij er mee geholpen is.
Tot slot
Overigens willen wij, Symion adviseurs, net zo omgaan met onze relaties. We willen graag weten wat onze klanten bezighoudt, waarmee ze zitten, welke vragen ze hebben en hier af en toe eens met elkaar over in gesprek gaan. Wanneer het op echt werken begint te lijken, dan komen we daar ook altijd wel uit.
Mijn fiets ben ik kwijt, maar misschien kunnen we met elkaar over andere onderwerpen eens in gesprek gaan. Bel mij gerust op 06 4426 4418.
Jan Boekestijn