Vaak zie ik ze langs komen, vacatureteksten die niet te onderscheiden zijn van de concurrentie. Teksten die letterlijk bol staan van de clichés, zoals “geen 9 tot 5 mentaliteit mogen hebben”, “eigen verantwoordelijkheid nemen” en “stressbestendig zijn”. Natuurlijk zijn dit allemaal facetten die belangrijk zijn voor een werkgever, maar het zegt weinig tot niets over de (ongeschreven) normen en waarden van het bedrijf oftewel de bedrijfscultuur.
Selecteren en kiezen
Het gevolg van dergelijke standaard vacatureteksten kan zijn dat er veel potentiële werknemers op reageren die niet dezelfde normen en waarden als het bedrijf hanteren. Jammer, want het zou veel tijd (en geld) schelen in het werving- en selectieproces als meteen het juiste type medewerker zich aangesproken voelt. Maar hoe kom je er achter of een werknemer ook loyaal is?
Uw medewerkers zijn meer dan klanten
Een goede vacaturetekst kan daaraan bijdragen. Het kan helpen om uw bedrijf goed te profileren en vooral aan te geven wat uw bedrijfscultuur is. De mensen die u in uw organisatie wilt binnenhalen zijn degenen die “geloven” in uw bedrijf. Zij die vergelijkbare of zelfs gelijke normen en waarden hanteren en daardoor dus binnen de bedrijfscultuur passen.
Dus prikkel potentiele werknemers door af te stappen van de conventionele begrippen en geef de vacaturetekst iets unieks. Maar vergeet dus het standaard klanten marketing verhaal. Uw werknemers zijn geen klanten en willen daarom verbinding met de kern van het bestaan van uw bedrijf. Zij willen een deel zijn van uw bedrijf en de bedrijfscultuur.
Kortom u wilt dat uw medewerkers uw bedrijf gaan vertegenwoordigen. Want als uw eigen mensen geloven in uw bedrijf dan straalt dit ook af op uw klanten.
Vacaturetekst marketing en loyale medewerkers
Loyale medewerkers krijgen energie van zich inzetten voor het bedrijf. Zij zullen ook eerder geneigd zijn om toch even langer door te werken. Het vinden van zulke medewerkers is helaas lastig en tijdrovend. Maar zoals ik al eerder heb aangehaald kan de vacaturetekst uitkomst bieden.
Vacaturetekst marketing is waar mee u de loyaliteit van de sollicitanten kan aanspreken.
Maar wat is vacaturetekst marketing?
– Uw bedrijf open en volledig beschrijven
– Een goede omschrijving van werkzaamheden
– Duidelijk naar voren brengen wat de bedrijfscultuur is
– Wensen en eisen echt toespitsen op uw bedrijf
– Voeg waar nodig een vrolijke noot toe
– Zorg er voor dat sollicitanten zich “loyaal” voelen aan het bedrijf.
Vooral het laatste punt is lastig, maar denk er aan dat u liever 10 hele goede sollicitanten heeft in plaats van 100 middelmatige. En ook op de lange termijn is op deze manier winst te behalen. Denk aan medewerkers die met plezier aan het werk zijn en mogelijk hierdoor meer opdrachten binnen halen.
Vacaturetekst marketing kijkt vanuit binnen naar buiten. Uw medewerkers verkopen uw bedrijf het allerbest.
Timbert Lysen