Werven; visitekaartje van het bedrijf

Een vacature is meestal het eerste contact van uw kandidaten met uw bedrijf. Maakt u hier een positieve ervaring van?

Met het adverteren van uw vacature, geeft u een visitekaartje van uw bedrijf af.

Kandidaten gaan reageren en daarmee is de communicatie gestart. Zorgt u ervoor dat deze communicatie een positief gevoel achter laat bij de kandidaten? Laat u een positief visitekaartje van uw bedrijf achter?

Blijven communiceren

De kern van een positief gevoel is het blijven communiceren. U heeft maar één vacature, dus er kan uiteindelijk maar één kandidaat worden aangenomen, maar dat wil niet zeggen dat de afgewezen kandidaten allemaal met een vervelend gevoel achter hoeven te blijven.

Neem kandidaten serieus

Iedere kandidaat snapt dat een ontvangstbevestiging een geautomatiseerde mail is, maar wat er daarna gebeurd moet en kan een stuk persoonlijker. Ook een afwijzing kan positief zijn, zolang u maar aangeeft wat de reden is van afwijzing. Hiermee laat u zien dat u de kandidaten serieus neemt, ook al is de boodschap niet positief.

Geen bericht = geen goed bericht

Een absolute not-done (vind ik) is het niet reageren op een sollicitatie. Iedere kandidaat neemt de moeite om te reageren en verdient dus een persoonlijke reactie.

Soms kan een standaard mail wel

Natuurlijk kan uw mailbox worden overstroomd met kandidaten die geheel niet aan het gevraagde profiel voldoen. De neiging kan dan ontstaan om middels templates een algemene (standaard) afwijzing te sturen. Persoonlijk vind ik dat de inspanning die de kandidaat pleegt, gereflecteerd moet zijn in uw reactie.

Meerdere vacatures

Het kan voorkomen dat (als u meerdere vacatures heeft) kandidaten gekoppeld worden aan een andere vacature, dan waarop ze gereageerd hebben. Stel hen hiervan op de hoogte. Niets is zo storend als afgewezen worden op een vacature waarop niet gesolliciteerd is.

Verkeerde afwijzing

 

Veel werk

Het goed omgaan met de kandidaten is veel werk en vergt een goede administratieve afhandeling, maar als je die extra inspanning even doet, doe je recht aan de inspanning van de kandidaten.

Alleen dan kun je een negatief bericht omzetten in een positieve ervaring.

Zie ook “Samen werven

Fernando Estarippa – Recruiter en lid-eigenaar van Symion