Soms ben je zo succesvol dat je je eigen afdeling hebt opgeheven. Dat overkwam me ook in mijn dienstverbandperiode.
druk, druk, druk
Toen ik als ICT-leidinggevende in dienst trad, trof ik een afdeling aan met veel IT-specialisten die allemaal erg druk bezig waren op hun eigen vakgebied. Iedere IT-specialist werd op alle gebieden van zijn specialisatie aangesproken en was daar bijzonder druk mee; verder ontwikkelen van het eigen vakgebied, deelnemen in projecten, de producten intern verkopen, documenteren, collega’s aansturen. Kortom druk, druk, druk.
Die drukte zorgde er ook voor dat de specialisten (te) veel bezig waren met het organiseren van het eigen werk en onvoldoende zicht hadden op de ontwikkelingen die er in het bedrijf gaande waren. Door deze interne focus waren ze ook bij de rest van de organisatie niet zo zichtbaar. De afdeling was zo intern gericht dat ze bij een organisatiewijziging zelfs vergeten werd.
dan maar reorganiseren
Om dit probleem het hoofd te bieden, hebben we de interne organisatie van de afdeling omgegooid. Hiertoe hebben we een programma ontwikkeld met 3 uitgangspunten:
- iedereen is specialist
- naast de specialisatie mag er slechts 1 extra rol gekozen worden: projectleider, (interne) accountmanager of leider van het specialisme
- begeleiding van de medewerkers bij het uitvoeren van deze extra rol om eenheid in de uitvoering te bewaken
Dit traject kende in het begin wel wat weerstand, want we waren ten slotte aan het sleutelen aan de positie van deze specialisten. Aan de andere kant merkten we ook een opluchting dat de specialisten zich niet meer hoefde bezig te houden met de zaken waar ze minder goed in waren.. ze hoefde geen rol meer als projectleider te vervullen als ze dat niet leuk vonden, accountmanagement konden ze aan anderen overlaten. Ze konden doen zich focussen op waar ze goed in waren.
van navelstaarder naar gewilde professional
De verandering werd zichtbaar zowel binnen als buiten de organisatie en de IT-specialisten werden meer aangesproken en ingezet op hun specialisatie. Dit tot grote tevredenheid van henzelf en de rest van de organisatie. De IT specialisten bloeiden op en werden van intern gericht naar uitdragend en lieten zien wat ze konden. We werden door andere marktpartijen aangesproken op de mooie dingen die we maakten en uitgenodigd om op seminars te komen praten over onze aanpak.
Deze zichtbaarheid bleef echter niet zonder gevolgen. Bij de eerstvolgende reorganisatie werd er om deze specialisten “gevochten” en zo zag ik de afdeling leeglopen… ten onder gegaan aan het eigen succes.
Herkenbaar of wilt u meer weten? Neem contact met me op.
Fernando Estarippa – processmaster en managing partner van Symion