Het is herfst. De blaadjes vallen van de bomen. De avonden zijn lang en donker. Tijd om het binnenshuis gezellig te maken. Dat zal vast de insteek zijn geweest van het artikel dat ik laatst las over ‘Helemaal hygge. Wie geluk zoekt moet in Scandinavië zijn’.
Het geheim van de Scandinaviërs zit in het Deense woord Hygge (spreek uit Hoegah met een harde ‘g’) en dat staat voor knusheid en cocoonen: potten thee, zelfgebakken appeltaart, liggen op een schapenvel in zelfgebreide sokken voor een knappend haardvuur (wel van echt hout!). Tja, dat knusse, geluksgevoel willen wij ook wel. Maar hoe doen we dat?
De industrie speelt daar handig op in door de verkoop van prijzige wollen dekentjes, kaarsen, gebreide vesten en geluksboeken, geïnspireerd op Hygge.
Maar het kan natuurlijk ook anders en goedkoper; namelijk door gastvrij te zijn: aandacht voor jezelf, aandacht voor elkaar. Dat kun je uitbreiden naar aandacht voor je huis (gezellige inrichting, kleuren), voor lekker eten, voor de sfeer en niet te vergeten voor elkaar. En dan bedoel ik oprechte aandacht. Dat zit hem in heel eenvoudige dingen; lach wat vaker naar anderen, deel complimenten uit en zie en voel het verschil; zowel bij de ander als bij jezelf. Zoek verbinding met de ander. Dát geeft een goed gevoel.
Gastvrijheid
Nu wil ik in dit stuk geen pleidooi houden over hoe je gelukkig moet leven maar wel hoe je geluk kunt vangen door gastvrij te zijn. Met gastvrijheid haal je alle ingrediënten in huis om jezelf en anderen een goed gevoel te geven. Voor jezelf als individu maar ook als bedrijf. Door gastvrij te zijn haal je gasten (klanten, cliënten) binnen, maar behoud je ze ook. Gastvrij zijn gaat over oprechte aandacht voor je gast. Gastvrijheid is een mooi onderwerp die veel gebieden raakt; jezelf, je bedrijf, je gast. Een gastvrij bedrijf heeft als missie het ‘gasten naar de zin te maken’. Zodat ze tevreden zijn over je dienst. En het mooist is als je ze verrast. Dan zijn ze namelijk super tevreden. En komen ze graag terug en vertellen dat rond. Bovendien is mond tot mond reclame nog steeds de beste reclame die je kunt krijgen. En dan heb ik het niet alleen over de externe gasten, maar ook over de medewerkers (interne gasten). Zij zijn immers het visitekaartje van je bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat ze goed in hun vel zitten en lol in het werk hebben? Precies, door aandacht voor ze te hebben. Een gastvrij bedrijf is dus mensgericht.
Ben je benieuwd hoe jij als mens en als bedrijf dat Hygge gevoel kan uitstralen, zonder appeltaarten te hoeven bakken, massaal dekentjes te hoeven kopen en de open haard aan te steken?
Neem contact op met mij als professional in gastvrijheid bij Symion. Ik maak graag kennis met je. Welkom!
En/of kom naar de workshop over gastvrijheid die Symion begin volgend jaar organiseert. Houd de evenementenkalender in de gaten. In een van de volgende nieuwsbrieven volgt hierover meer informatie.
Deirdre Schokking, trainer in communicatie, gastvrijheid en persoonlijke ontwikkeling.