Inzicht in moderne arbeidsmarktcommunicatie
Veel bedrijven hebben in de jaren van de crisis na 2008 de instroom van nieuwe medewerkers beperkt. Op kosten voor arbeidsmarktcommunicatie en campus recruitment werd bespaard. Andere (grote) bedrijven namen een recruiter in vaste dienst om op die manier kosten te reduceren of er werd gewerkt met een (flexibele) schil om instroom te organiseren.
Kostenreductie is altijd goed voor bedrijven. Meer winst en minder uitgeven aan kosten maakt vrijwel iedere organisatie gezonder. Er zit echter ook een schaduwkant aan. De arbeidsmarkt trekt weer aan. Bedrijven willen weer groeien en met name met jonge talenten. Drie tot 7 jaar werkervaring is ideaal. De eerste arbeidsethos is gevormd, de eerste werk- en leerervaring is verdiept. Daarbij komt dat jong talent dat drie of vier jaar werkervaring heeft, vrijwel zelfstandig opereert.
Als werving & selectie bureau merk ik echter, dat bij mijn klanten de instroom van medior jong talent niet zomaar vanzelf gaat. Hoe word je in de huidige economie gevonden door jong talent, als je de afgelopen zeven jaar niet aanwezig was op beurzen, in bladen, op vacaturesites en op het internet? Gaat het neusje van de zalm nu aan u voorbij? Hieronder vindt u tips voor het aantrekken van latent zoekenden en jong talent.
Vacaturesite
Rond het jaar 2000 was de vacaturesite nog hip en trending. Nog steeds zijn sites een prima manier om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. En omdat de zoektechnologieën steeds geavanceerder worden, is de kans op een goede match ook reëel. Het schrijven van een scherp profiel blijft daarbij onverminderd belangrijk, zodat kandidaten zelfselectie kunnen toepassen. Vraag kandidaten om hun motivatie goed te onderbouwen, daag jong talent uit om bijvoorbeeld een motivatiefilmpje te maken. Zo ontvangt u passende en gemotiveerde kandidaten en wordt u zo min mogelijk overspoeld door minder serieuze Cv’s.
Eigen (recruitment-)site
Naast het gebruiken van algemene vacaturesites mag ook de eigen site niet ontbreken. Veel werkzoekenden doorzoeken het internet en het zou jammer zijn als uw vacatures niet op uw eigen site staan. Maak van een bezoeker een fan of zelfs een sollicitant!
U kunt kiezen of u een hele eigen recruitmentsite maakt met bijvoorbeeld testimoniums van ander jong talent, informatie over de ontwikkelingsmogelijkheden voor jongeren en filmpjes van social events. U kunt ook eenvoudig voor een landingspage kiezen waarin u zorgt dat de actuele vacatures op een aantrekkelijke manier beschreven staan met hun relevante zoekwoorden voor Google erin verwerkt.
Zorg ervoor dat iedere site van uw bedrijf mobiel leesbaar is. Jong talent gebruikt vaak de mobiele telefoon (en tablet) om internet te doorzoeken.
Social Media
Werkzoekenden gebruiken steeds vaker social media bij het oriënteren op een nieuwe baan. Het is daarnaast bij uitstek een gelegenheid om een stijl om imago op de arbeidsmarkt te vestigen. Op Twitter was de hashtag #vacature in 2014 en wederom in 2015 de meest trending hashtag van het jaar. En ook de hastag #zoektwerk is populair onder werkzoekenden.
Social media zijn ook erg geschikt om passieve werkzoekenden te bereiken, omdat je ze bereikt op een plek die niet alleen over werk gaat. Denk naast Twitter ook aan Facebook en Instagram.
Netwerk en netwerk van eigen medewerkers
Real time netwerken blijft nog altijd een van de effectiefste manieren voor het vinden van nieuwe medewerkers. Ruim 30% van de vacatures worden vervuld zonder externe publicatie. Naar schatting heeft een op de vijf medewerkers een nieuwe baan gevonden door een contact dat via-via tot stand kwam. Voor bedrijven scheelt dat natuurlijk in de wervingskosten. Investeer dus in uw netwerk. Vergeet hierbij ook stakeholders, toezichthouders, leveranciers en gezinsleden van medewerkers en oud-medewerkers niet te betrekken bij de werving. Dat noemen we ook wel referral recruitment. Als er iemand is die goed de bedrijfscultuur kan uitleggen en kan beoordelen of iemand binnen het bedrijf zou passen, dan is het de kleine cirkel van contacten wel. En dat versterkt de passende instroom. Accenture stelt zelfs dat hun referral kandidaten later tot de betere medewerkers behoren. Schakel uw eigen mensen dus in en beloon de bron als er een contract wordt gesloten. Positieve aandacht loont.
Samengevat
Positieve aandacht voor wervingsactiviteiten op social media, in netwerken en in vacaturesites loont voor het opnieuw verkrijgen van een positie op de arbeidsmarkt. Zeker daar waar het gaat om de aandacht van latent zoekenden en het jong talent met drie tot 7 jaar werkervaring. Uitbesteden van werving- en selectieactiviteiten blijft natuurlijk een aantrekkelijk alternatief voor zelf doen. “Symion – Professionals in Talent” zal u daarbij graag van dienst zijn.