DE DREMPEL VAN DE WAAN VAN DE DAG.
Hoe kom je tot een volgende stap?
De crisis voorbij? Nog niet alle ondernemers hebben dat gevoel en merken dat in omzet en afzet, maar in veel bedrijven neemt de bedrijvigheid en daarmee de druk op goed presteren toe.
Ondernemers zijn in lastige tijden creatief in het zoeken en vinden van wegen om het bestaansrecht overeind te houden. Aandacht voor ontwikkelingen, voor veranderingen en verbeteringen zorgen ervoor dat de onderneming scherp blijft op kansen in de markt. Nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden worden versnelt ingevoerd in de hoop daar nieuwe omzet mee te genereren.
Op het moment dat het begin van herstel zich aandient zie je in de houding van ondernemers een verandering. Hoop en verlangen maken dat de ondernemer zich vastklampt aan een, soms ongefundeerd, vertrouwen in betere tijden. Het risico bestaat dat de waan van de dag snel weer de overhand neemt. Ondanks alle goede bedoelingen, plannen en voornemens, zorgt de waan van de dag voor een volle agenda waarin tijd en aandacht voor vernieuwing, ontwikkeling en groei geen plaats vinden.
IK HEB GEEN TIJD! IK BEN ENORM DRUK!
Ik hoor van veel ondernemers dat zij het lastig vinden een effectieve balans te vinden in de agenda. Een balans tussen datgene wat zij dagelijks doen en datgene wat zij graag willen doen. Ondernemers weten wel wat zij graag willen doen, maar laten zich verleiden door de aandacht voor de dagelijkse beslommeringen. Vragen van klanten, ‘brandjes blussen’, telefoon, mail, etc. krijgen alle aandacht en weer is een dag opgegaan aan activiteiten die ‘er even tussendoor’ zijn gekomen. Een ondernemer vertelde dat hij zo druk was dat hij geen tijd had om met acquisitie bezig te zijn. Nu kan het natuurlijk zijn dat klanten zelf de weg vinden en dat actieve acquisitie niet nodig lijkt, maar dat is over het algemeen slechts tijdelijk.
DE EIGEN AGENDA
Geen tijd hebben betekent geen prioriteit! Tijd is niet een kwestie van veel doen, maar vooral een kwestie van kiezen. Kiezen voor wat je als ondernemer belangrijk vindt op te nemen in je persoonlijke agenda. Vind je als ondernemer het belangrijk om nieuwe klanten te vinden, neem je daar tijd voor op in je agenda. Is het belangrijk voor je om aandacht te besteden aan je relatie of aan je kinderen, geef je dat een plek in je agenda. Heb je zo nu en dan tijd nodig om te genieten of te ontspannen, blokkeer daar de ruimte voor in je agenda.
Die eigen persoonlijke agenda is voor de meeste ondernemers een enorme worsteling. Allerlei gedachten over wat anderen, klanten, medewerkers en andere ondernemers daar van kunnen denken, weerhouden ondernemers om serieus werk te maken van wat zij zelf willen. En van wat zij eigenlijk voor zichzelf belangrijk vinden. Termen waarvan ondernemers zeggen dat die belangrijk voor hen zijn, vrijheid, zelfstandigheid, onafhankelijkheid, komen nauwelijks voor in de persoonlijke agenda van diezelfde ondernemers.
Ondernemers die leren de eigen persoonlijke agenda te vullen met alles wat zij willen doen, zijn succesvol, ondernemen met plezier en houden tijd over om te genieten!