‘Woke’ is een term die ik onlangs hoorde. Wat ik er bekende Nederlanders over hoorde zeggen, triggerde me om eens wat verder te kijken naar de achtergrond en betekenis van het woord ‘woke’. Ik was eigenlijk blij verrast over wat ik hoorde en las. Daarom deel ik dat ook graag met jou.
Wat betekent ‘woke’?
Blijkbaar is de term ontstaan uit een samentrekking van de woorden ‘awakeness’, ‘awareness’ en ‘oke’. Het lijkt vooral onder jonge mensen gangbaar te zijn.
‘Woke’ zijn staat voor wakker zijn ten aanzien van de maatschappij. Dus de mate waarin je je bewust bent van alles wat er speelt in de maatschappij.
De term ‘woke’ dook op in het nummer Master Teacher van Erykah Badu, in 2008: ‘Eventhough you go through struggle and strife to keep a healthy life, I stay woke’.
Wat kunnen we ermee.
Er gebeurt van alles in onze maatschappij en dat vinden we enerzijds heel leuk, gezien het ontstaan van allerlei nieuwe mogelijkheden en kansen, maar anderzijds zeer bedreigend, vanwege de dreiging om dingen te ‘moeten’ opgeven waar we zo vertrouwd mee zijn. Toch komen beide zaken uit maatschappelijke en technisch innovatieve veranderingen voort, die we niet kunnen, zelfs niet mogen negeren. We zijn nu eenmaal terechtgekomen in een wereld in verandering.
Door ‘wokeness’ worden steeds meer mensen zich bewust van allerlei maatschappelijke issues waarover ze kritische vragen gaan stellen. ‘Kan dit eigenlijk nog wel? Moeten we iets altijd maar blijven doen, omdat dit een traditie is?’ Denk bijvoorbeeld aan het verbod op vuurwerk.
Het zou naar mijn mening fantastisch zijn als we bij het horen van die kritische vraag, niet meteen denken dat we iets kwijt gaan raken. Dat we ons bewust (woke) worden, dat dergelijke inzichten tot nieuwe kansen kunnen leiden.
Een praktisch voorbeeld
Veel bedrijven zijn groot geworden bij de gratie van reclame en traditionele marketing. De wereld op dat terrein is totaal veranderd. Winkels die het bij de traditionele manier van zakendoen houden, hoe goed hun besef van kwaliteit en toegevoegde waarde ook is, zullen op enig moment verdwijnen. We kunnen allemaal wel een paar winkels noemen die hun handel en dus hun voortbestaan zijn kwijtgeraakt door de komst en mogelijkheden van het internet. Als die ondernemende winkeliers woke zouden zijn geweest, hadden ze juist in die nieuwe mogelijkheden kansen gezien en gepakt om hun betekenis (en daarmee hun business) te vergroten. Bedrijven die meegaan met de huidige veranderingen en daar goed gebruik van weten te maken, spinnen juist garen bij die veranderingen. Bedrijven als bol.com, coolblue.com en booking.com bijvoorbeeld.
De vraag die ik in de aanhef daarom nogmaals stel is: hoe woke ben jij? Hoe wakker ben jij ten aanzien van alle veranderingen in de maatschappij en in jouw directe omgeving? Dat hoeft niet (alleen) te gaan over grote maatschappelijke vraagstukken, maar ook over kleine veranderingen die alleen jou of je bedrijf raken. Laat het niet op zijn beloop, maar handel.
Geneer je niet als je nog niet woke bent, maar wil het dan op zijn minst worden.
Als ik je daarbij kan helpen hoor ik dat graag van je.