Netwerk en eigen personeel

75% van alle vacatures worden vervuld voordat er geadverteerd wordt. Door gebruik te maken van uw eigen (bedrijfs)netwerk vergroot u het bereik van uw vacature en vergroot u de kans op het vinden van goede kandidaten.

Gebruik het netwerk van uw eigen personeel

Schakel ook uw eigen personeel in bij het vinden van goede kandidaten. Zij zijn immers bij uitstek de ambassadeurs van uw organisatie en hebben allemaal ook een uitgebreid eigen netwerk.  Op uw eigen website.

Corporate Branding

Werken aan uw bedrijf als merk vergroot uw bekendheid.  Dit wordt samengevat onder de term corporate branding.

U kunt uw vacature gebruiken als onderdeel van uw corporate branding strategie.

Tekst, beeld, video…

Vergeet niet dat uw vacature gevonden moet worden tussen de duizenden andere vacatures, dus iets wat de aandacht trekt is belangrijk.

Gebruik afbeeldingen, maar denk om de auteursrechten.

Een mooie afbeelding trekt de aandacht, maar zorg dan wel voor een link van de afbeelding met de vacature of met uw bedrijf… denk hierbij wel aan auteursrechten… niet alle afbeeldingen die u vindt op internet zijn zomaar te gebruiken.

Tegenwoordig komen we ook veel video’s tegen bij vacatures… zeker op sociale media doen deze het goed. Bewegende beelden spreken altijd meer aan dan tekst, dus als u de beschikking heeft over een video over de vacature of uw bedrijf is dat een groot voordeel.

Adverteren en promotie

Waar gaat u adverteren? Er zijn talloze jobboards, zowel gratis als betaald en natuurlijk zijn er ook de social media waar advertentiemogelijkheden zijn.

De keuze hangt af van het type functie. Naast de advertentie is promotie van zeer groot belang… het onder de aandacht blijven brengen van de vacature, via alle kanalen die tot de beschikking staan, leidt tot het vinden van de juiste kandidaten. Maak sowieso gebruik van de gratis jobboards, want uw advertentie kan niet vaak genoeg getoond worden.

Bij het UWV zijn  veel CV’s te vinden

Vergeet hierbij ook niet dat het UWV een grote CV database heeft. Als werkgever kunt u zich registreren bij het UWV en uw vacature kenbaar maken bij uw doelgroep bij het UWV.

Kanaliseren van de gegevens

Dan stromen de reacties binnen… (idealiter) en begint het proces van het verwerken van deze kandidaat-gegevens.

Met het kanaliseren van de reacties houdt u grip op de respondenten. Zorg dat alle reacties, kandidaten, CV’s, profielen en dergelijke samenkomen op 1 plek waar u ermee aan de slag kunt.Dit geldt natuurlijk ook voor de jobboards en kandidaten die reageren via de sociale media.

Een professioneel ATS (Applicant Tracking System) kan hierbij een heel grote hulp zijn. Met dit kandidaten-volg systeem wordt de status van iedere kandidaat, de communicatie naar de kandidaten en de status per vacature bijgehouden.

Een ATS systeem is eigenlijk essentieel als u regelmatig vacatures heeft. Een ATS kan ook de basis vormen van uw eigen CV database voor toekomstige vacatures.

Hou bij het omgaan met kandidaten en hun CV’s rekening met de AVG wet- en regelgeving.

Reageer snel

Kandidaten hebben veel keuze in vacatures en het is dan ook zaak om door te pakken als u een goede kandidaat aan de hak heeft. De traditionele aanpak van eerst verzamelen en dan na een paar weken een uitnodigen voor een interview, werkt niet meer.

Als u een goede kandidaat heeft gevonden, onderneem dan direct actie. Dit kan o.a. door vooraf al interview-afspraken in de agenda’s van de betrokkenen op te nemen. Dan is het een kwestie van direct schakelen en de kandidaat binnenhalen.

“If at first you don’t succeed, try try again”

Blijven zoeken is het credo.. blijf uw vacature promoten op alle kanalen, inclusief uw eigen website en sociale media.

Berichten op sociale media zijn vluchtig en moeten vaak herhaald worden om het gewenste bereik te krijgen.