De economie trekt weer aan en ook uw bedrijf heeft weer beschikbare arbeidsplaatsen. Met het grote aanbod van werkzoekenden moet het toch niet al te moeilijk zijn om de geschikte kandidaat te vinden, nietwaar….?
U verzorgt uw eigen werving en selectie en plaatst een vacature. Maar bereikt u hiermee de goede kandidaten? Als kandidaten bij u op de website komen, worden ze dan aangetrokken of afgestoten? Hieronder staan een aantal zaken die u bij uw zoektocht naar geschikte kandidaten in overweging kunt nemen.
Mijn voertaal is Engels
Internationaal opererende bedrijven hanteren voor de interne communicatie een afgesproken voertaal. Het is vanzelfsprekend dat uw kandidaten die voertaal machtig moeten zijn, maar moet de vacature dan ook in die voertaal opgesteld worden?
U wilt de juiste kandidaten aanspreken en dan kan een advertentie in een andere taal toch een barrière vormen. Natuurlijk is één en ander afhankelijk van de positie van die u tracht te vervullen, maar het is zinvol om na te denken hoe noodzakelijk het is om de vacaturetekst in een andere taal dan het Nederlands te plaatsen. Verlaag de sollicitatiedrempel en schrijf de vacature in de locale taal.
Geef desgewenst aan dat (een deel van) het sollicitatiegesprek in een andere dan de Nederlandse taal gehouden kan worden.
Alle informatie staat op mijn website
Dat is een prima uitgangspositie, maar hoe komen uw kandidaten op uw website? Wat zijn de triggers voor sollicitanten om bij u te gaan kijken voor banen? Actieve kandidaten zullen wellicht bij u kijken, maar u probeert ook de passieve kandidaten te bereiken. Kandidaten die niet direct op zoek zijn naar een nieuwe werkomgeving, maar die prima bij uw bedrijf zouden passen.
Geef ruchtbaarheid aan uw organisatie. Laat zien hoe leuk of interessant uw bedrijf is om voor te werken. Op social media kunt u laten zien waar u mee bezig bent. Schrijf blogs, neem deel aan discussiegroepen, geef interviews en laat uw medewerkers aan het woord. Aansprekende verhalen zijn een prima manier om actieve en passieve kandidaten geïnteresseerd te laten raken in uw organisatie.
Mijn sollicitatieformulier is lang, maar ik heb die informatie nodig
Soms kom ik sollicitatieformulieren tegen die meer informatie vragen dan een gemiddelde gemeentelijke basisadministratie. Dit schrikt af en hierdoor mist u misschien goede kandidaten. Natuurlijk zal de gevraagde informatie uiteindelijk noodzakelijk zijn voor het vervullen van de positie, maar het is de vraag of dit in deze fase al gevraagd moet worden.
Hou het simpel en maak het solliciteren niet extra lastig door veel informatie te vragen. Dit werkt drempelverhogend en kan goede kandidaten afschrikken. De extra informatie kunt u altijd nog vragen aan kandidaten die verder in het proces komen.
Mijn functieomschrijving is mijn vacaturetekst
Een veel gemaakte fout is het één op één plaatsen van de functieomschrijving als vacaturetekst. Heeft u wel eens een functieomschrijving gezien die aansprekende en wervende teksten bevat? Natuurlijk kan de vacaturetekst onderdelen van de functieomschrijving bevatten, maar probeer in uw eigen taalgebruik de functie te omschrijven. Dit geeft vaak een veel beter beeld van de sfeer en bedrijfscultuur van uw organisatie, dan de kale teksten uit de functieomschrijving.
Responsive web….wat?
Er is een ontegenzeggelijke verschuiving naar het gebruik van mobiele media als tablets en smartphones. Dit geldt ook steeds meer voor het sollicitatieproces. Door uw website responsive of schaalbaar te maken, blijven uw vacatures ook leesbaar op deze mobiele media. Hiermee vergroot u het bereik en daarmee de kans om de goede kandidaat binnen te halen.
Bent u geïnteresseerd in meer tips over Werving en Selectie voor uw organisatie? Klik dan hier.
Fernando Estarippa, Symionaut