Heeft u wel eens met de auto langs de kant van de weg gestaan? Vaak zijn het kleine dingen die ervoor zorgen dat u uw reis niet kunt vervolgen.
Een lekke band, geen benzine meer, een doorgebrande zekering… Het merendeel van de storingen hebben een kleine oorzaak, maar het gevolg is groot… u kunt uw weg niet meer vervolgen.
Met bedrijfsprocessen is het niet anders. Als er storingen zijn, kan het hele proces stoppen of erger, verkeerd worden uitgevoerd met alle schade van dien. In het meest gunstige geval wordt het bedrijfsproces inefficiënt uitgevoerd en kost het u meer tijd en geld dan nodig is.
Uw bedrijfsprocessen zijn aan slijtage onderhevig. Ze worden complexer, er gaan meer of andere mensen mee werken, technologie veranderd… en langzaam sluipt de inefficiëntie erin.
Het aanpassen en verbeteren van uw bedrijfsprocessen komt overeen met de reparatie of tuning van uw auto. Het werk pas goed als het laatste boutje is vastgezet. Bedrijfsprocessen die niet tot op het laatste deel beschreven zijn, zullen gaan rammelen en uiteindelijk een storing veroorzaken!
Uw bedrijfsproces moet:
- waarde toevoegen
- worden afgestemd op de doelen van uw afdeling of organisatie;
- worden afgestemd op de gewenste manier van werken;
- worden afgestemd op uw medewerkers;
- ingericht worden zonder overbodige stappen (LEAN).
Het beste bedrijfsproces is eenvoudig, overzichtelijk en ondubbelzinnig over de gewenste uitkomst, zodat alle betrokkenen weten wat hun aandeel in het geheel is.. alleen dan voegt het bedrijfsproces de waarde toe die u voor ogen hebt.
Deze aanpak vereist een goede analyse, een heldere aanpak en creativiteit om problemen op te lossen.. en dat is waar we goed in zijn.
Wilt u een vrijblijvend gesprek om te kijken wat u kunt besparen op uw bedrijfsprocessen? Neem dan contact met ons op.
Fernando Estarippa – Processmaster en managing partner bij Symion.