Sollicitanten met niet alledaagse namen

U ontvangt vast ook sollicitatiebrieven met niet alledaagse namen. Worden ze meegenomen in de selectie of legt u ze op voorhand al opzij, zoals ook een deel van de uitzendbranche en woningverhuurders doet? Negeert u de brief met het idee ‘geen bericht is ook een bericht’? Denkt u bij u zelf; ‘openstaande vacatures zijn lastig te vullen, maar ik zoek bij mijn medewerkers wel persoonlijkheden die bij het bedrijf en bij mij passen’? Begrijpelijk maar niet verstandig.

Autoritaire (wereld) leiders weren ook mensen die anders denken of hen tegenspreken. Ze worden verbannen, of, nog erger, om het leven gebracht. Nieuwe, gelijkgestemde mensen worden binnen gehaald. Dit is uiterst riskant blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Groepsdenken en het meepraten met gelijkgestemden heeft tot gevolg dat belangrijke dingen over het hoofd worden gezien. Er ontstaan blinde vlekken, omdat er onvoldoende aandacht is voor de bredere context, voor nieuwe kansen.

U kiest voor zekerheid en gaat door op de vertrouwde weg, omdat die altijd de gewenste resultaten opleverde. Door stelselmatig sollicitatiebrieven met niet alledaagse namen niet serieus te nemen, is er een redelijke kans dat er in uw bedrijf ook blinde vlekken ontstaan. Sollicitanten met niet alledaagse namen zijn beter in staat om prikkelende vragen te stellen en kunnen daarmee een goede bijdrage leveren aan uw bedrijf. Mensen met een niet westerse achtergrond vragen aandacht voor zaken die voor veel collega’s vanzelfsprekend zijn geworden. Maar, ….. kritische vragen over denkwijze of gedrag geeft spanningen en onrust. Daar zit u niet op te wachten. Toch biedt dit kansen, omdat het dwingt tot gesprekken. Het is daarmee een aanleiding tot beweging, tot verandering. Het resultaat daarvan is dat medewerkers samen tot nieuwe ideeën komen die aansluiten bij de ontwikkelingen in de samenleving.

Het is begrijpelijk dat u kiest voor de bekende weg, voor veiligheid, omdat niet is bewezen dat ook in uw bedrijf onrust en spanningen zullen leiden tot goede resultaten. Maar we kennen wel de woorden van Einstein: als je blijft doen wat je altijd deed , krijg je wat je altijd kreeg. Het resultaat zal hetzelfde blijven. Kiest u ervoor om toch de uitdaging aan te gaan en sollicitanten met niet alledaagse namen kansen te bieden voor een bijdrage in uw bedrijf? De mensen van Symion hebben kennis van zaken en helpen u graag op weg met een aanbod op maat.

Neem vrijblijvend contact op met info@symion.nl of met Marrie@symion.nl

Marrie Stoffer