Misschien klinkt deze titel een beetje vreemd. Toch geloof ik dat het waar is. In het begin van mijn werkzame leven heb ik in het regulier onderwijs gewerkt met jongeren van 16 tot 19 jaar. Ik heb daar op dit punt veel gezien en meegemaakt. Drie belangrijke ervaringen zijn:
- Veel jongeren kunnen veel meer dan dat zij zelf weten/denken. Er schuilt in hen heel veel potentie die nog niet is ontdekt, laat staan ontwikkeld.
- De bestaande omgeving belemmerd vaak de ontdekking en groei van deze bijzondere, verborgen kwaliteiten. Ze zien of geloven het niet, waardoor de betreffende persoon ook niet gelooft in zijn kwaliteiten.
- Wanneer iemand de juiste omgeving weet te vinden, ontstaat er een versnelde ontwikkeling. Met juiste omgeving bedoel ik mensen die in de betreffende persoon geloven, die de potentie zien en die het een kans willen geven. Die stimuleren, motiveren en, zo nodig, corrigeren.
Vrijwel iedereen heeft weleens een leraar meegemaakt die verzuchtte dat ‘er meer in zit dan eruit komt.’ En soms gebeurde het helaas niet, kwam het er niet uit. Ik denk omdat het voor die persoon tot dan toe niet is gelukt om de juiste randvoorwaarden of omstandigheden te creëren.
Gelukkig lukt het in de meeste gevallen wel. Later, in een andere context, een andere leraar, een andere school, of ander werk komt zo iemand ineens tot ontwikkeling. Dan blijken er allerlei onvermoede kwaliteiten aanwezig die zich volop ontwikkelen.
Jopie Huisman
Ik moest hieraan denken toen ik op vakantie in Friesland het Jopie Huisman museum bezocht. Jopie Huisman was een ‘voddenboer’ en oud-ijzer handelaar. Hij vond het leuk om te tekenen en te schilderen. Dat deed hij naast zijn werk. Hij schilderde vaak de mensen met wie hij werkte, of kleding (vodden) die hij interessant vond. Jopie Huisman heeft zichzelf schilderen geleerd, hij was een autodidact. Typisch iemand waar ‘het erin zat en het er uiteindelijk dus ook uit kwam’. In de museumwinkel kwam ik een kaart tegen van een van zijn schilderijen met een van zijn bijzondere uitspraken.
Een drijfveer heb ik niet,
wat uit mij komt zit in mij.
Jopie Huisman
Talent Motivatie Analyse
Wij werken veel met TMA dat uitgaat van 22 drijfveren waarover we allemaal in min of meerdere mate beschikken. Al die drijfveren samen leveren een uniek persoonlijk profiel op met speciale talenten. Dat zit ‘erin’. De vraag is hoe dit ‘eruit’ komt. Als dat lukt, dan benut je je talenten, je bijzondere kwaliteiten goed met alle positieve effecten als gevolg. Voor jezelf en voor je omgeving.
Het is voor iedereen belangrijk te weten wat ‘erin’ zit en dus om te weten wat er voor jou en voor bijvoorbeeld organisaties uit kan komen. Wanneer je al deze talenten op een goede wijze kunt inzetten, gaat het werken vanzelf. Dan leveren mensen kwaliteit, zijn ze gemotiveerd, zijn ze betrokken bij de organisatie en het team, groeien in hun zelfvertrouwen en ontwikkelen zich steeds verder. Dergelijke mensen helpen organisaties tot hoge resultaten te komen: productie of dienstverlening met een hoge kwaliteit, tevreden klanten, hoog rendement, hoge tevredenheid, etc. Dat is wat wij bedoelen met ‘Mensen moeten doen waar ze goed in zijn.’
Passie doorgeven
Precies dat is wat ik in het Jopie Huisman museum voelde. Jopie was gepassioneerd in schilderen en in verhalen vertellen. En dat werkt, 24 jaar na zijn overlijden, nog steeds aanstekelijk. Trots en enthousiasme stralen van de medewerkers af wat weer een positief effect heeft op de bezoekers.
Jopie had een van die jongeren kunnen zijn waarover ik in de inleiding schreef. Hij vond de juiste omstandigheden om zijn talent te kunnen ontwikkelen. Wat doen wij om de juiste omstandigheden voor anderen te creëren? En weten we dan wat die omstandigheden zijn?
Zullen we met een kop koffie eens bespreken hoe je dit in jouw organisatie kunt realiseren?
Jan Boekestijn, 06 44264418.